Ti, kdo mají malé dítě, si toho určitě všimli. I malý capart, co sotva umí chodit, se s obrazovkou plnou barevných ikonek rychle skamarádí. Děti nás nikdy nepřestanou překvapovat, jak rychle si dokáží osvojovat nové věci. Třeba mobilní telefony a tablety a jinou moderní techniku, před kterou mají často ostych i někteří dospělí. Dejte dítěti do ruky tablet a zabaví se. Vypadá to tedy, že spojení malé dítě a dotyková obrazovka je ideální. Je tomu ale tak skutečně?
Na první pohled ano. Dítěti stačí ťuknout na obrazovku. A je hotovo: přístroj provede akci, co dítě zaujme. Nezlobí a rodič je spokojený. Měl by ale být? I tady platí, že nic by se nemělo přehánět. Odborníci varují před tím, aby si dítě na tablet nebo mobil zvyklo jako na svou hlavní hračku. Především proto, že by pak o klasické hry nemělo zájem. A tady by už hrozil do budoucna problém.
Tablet zabaví nudící se dítě
Pokrok nezastavíte. Natož v technice ne. Ale dítě v raném věku potřebuje zapojit všechny smysly a rozvíjet fantazii. Potřebuje dostatek impulsů, aby dokázalo vybít energii, která se i v jeho malém tělíčku dokázala nahromadit. Však dobře víte, jak děti dokáží „vyvádět“. Ale co jim nabídne tablet?
Snadno se ovládá jen jedním prstem, takže dítě nezapojí zbytek těla. Nerozvíjí pak motoriku, ani pohyby. Přitom je to především hmat a osahávání předmětů, které dítěti pomáhá v tomto věku poznávat svět. Spojení tablety a malé děti určitě neodsuzujeme. Pro krátké zabavení se nudícího se dítěte třeba při cestování – proč ne? A určitě je hra s mobilem pro dítě přínosnější než pasivní sledování televize. Ale pro zdravý rozvoj dětí jsou klasické hračky i tak nenahraditelné.
Tradiční hračky dětem nezkreslují reálný svět
Tablet a jeho hladký povrch nikdy nenahradí dotek s různými materiály. Mobil nenaučí děti rozeznávat tvary, druhy povrchu ani tvrdost či měkkost věcí, které děti berou do svých ruček. Je hračka z plastu nebo ze dřeva? Jen s klasickou stavebnicí či skládačkou se malé dítě naučí chápat zákonitosti budování. Třeba to, že stavby v reálném světě „rády“ padají na zem. Tradiční hračky, jako jsou třeba stavebnice LEGO, snadno děti naučí k sobě skládat správné tvary. Na to, co v tabletu zvládnou jediným pohybem prstíku, budou muset ve skutečném životě zapojit nejen hlavu (aby kostky a dílky na sebe seděly), ale často i přitlačit nebo jen dílek přesněji přiložit.
Hra s klasickou stavebnicí dá dětem dostatek impulsů, aby se dostatečně „vyřádily“. Stavebnice a skládanky je naučí vnímat svět takový, jaký skutečně je. I se všemi překážkami, které se dítě musí naučit hrou překonat. Dítě se přirozeným způsobem naučí kreativně zabavit a následně se s nabytými zkušenostmi a dovednostmi dál rozvíjí. Na to samozřejmě reagují i výrobci hraček. Ten největší z nich, již zmíněné LEGO, má pro úplně malé děti speciální řadu LEGO DUPLO. Tyto hračky pro malé děti tvarem a velikostí odpovídají ještě neohrabaným dětským prstíkům. Dílky přitom pasují i do složitějších stavebnic určených pro děti vyššího věku.
Pokud „nachytáte“ dítě při hře s mobilem, nepanikařte. Mějte ale na paměti, že role klasických hraček je stejně jako listování v obrázkové knížce pro zdravý vývin malých dětí nezastupitelná.